Rygproblemer

71998947 - EGEDAL - 25 MIN FRA KØBENHAVN C

RYGPROBLEMER

Rigtig mange af os, får ondt i ryggen eller nakken en eller flere gange i løbet af livet. I langt de fleste tilfælde er smerterne forbigående og varer mellem 1-6 uger, hvorefter du kan fortsætte dit liv uden problemer.

I nogle tilfælde varer de længere og dagligdagen bliver mere eller mindre påvirket af dem.

I sjældne tilfælde er de langvarige og nogle af os må leve et liv med daglige ryg- eller nakkesmerter.

Hos alle med rygsmerter er det afgørende, hvordan du håndterer og tænker om smerterne og de begrænsninger der er. I dag ved vi, at det er meget vigtigt at holde sig så aktiv som muligt, og at finde frem til de bevægelser ryggen eller nakken kan tåle og de øvelser som ryggen har godt af og som mindsker smerterne.

Alt efter hvilken type rygsmerter du har, vil de opføre sig forskelligt og behandlingen være forskellig. Derfor er det afgørende at finde frem til typen af ryg- eller nakkeproblem, så behandlingen kan målrettes dig.

Specifikke grunde til at have ondt i ryggen:

• Diskusprolaps
  • Spinal stenose
  • Iskias

Af de mere langvarige problemer er diskus prolaps den mest almindelige. Diskus polaps er oftest en følge af aldersforandringer i rygsøjlen, som svækker den. Derfor er det hyppigst i 40-60 års alderen at vi får dem. Efter 60 år bliver diskus mere fast og derfor mindre sårbar.

Fra 60 års alderen gør aldersforandringerne rygsøjlen mere stiv. Der bliver mindre plads til nerverne, der går ud mellem hver ryghvirvel til benene eller armene. Hvis nerverne bliver trykket sammen af disse forandringer, kan du få Spinalstenose.

Både diskus prolaps og spinal stenose kan give iskias smerter, der stråler ned bagpå det ene eller begge ben. Der er også andre typer af problemer, der kan give iskias. Derfor er det muligt, at have iskias smerter uden at have en diskusprolaps.

Ikke specifikke grunde til at have ondt i ryggen.

Hos de fleste (85% til 90%) der har ondt i ryggen, kan man ikke påvise en specifik grund til at vi har dem. På trods af dette, ved vi meget om hvordan din ryg skal behandles. Ud fra hvordan dine smerter reagerer på forskellige stillinger og belastninger er det muligt, at finde din type af problem og dermed hvilke øvelser og behandlinger du vil have gavn af. Denne behandlings metode er udviklet af Robin McKenzie og er den der benyttes som den primære undersøgelse og behandlings tilgang.

Træning af din ryg i en eller anden form, vil være en vigtigt del af dit behandlingsforløb. Du vil som hovedregel få en eller flere øvelser med hjem. Øvelser som omhyggeligt vil udvælges efter hvor ondt du har og vil være på et passende niveau. Øvelserne er en hjælp til at komme tilbage til de aktiviteter, som du i en periode ikke har kunnet på grund af smerterne.